Luxor 100 jaar

Eind van dit jaar (2017) bestaat Luxor honderd jaar. Honderd jaar! Dit jubileum vieren wij met een prachtige programmering én twee unieke voorstellingen: Defileeuw van Paul de Leeuw (oude Luxor) en de jubileumvoorstelling door Waardenberg en De Jong samen met de dames van Toren C (nieuwe Luxor). Met deze shows willen wij de stad Rotterdam bedanken dat we die de afgelopen honderd jaar een stukje mooier hebben kunnen maken.

Luxor 100 jaar

 

 

Twee bijzondere jubileumvoorstellingen

Waardenberg en De Jong & dames Toren C
wo 6 december 2017 t/m za 20 januari 2018
nieuwe Luxor Theater

 

Paul de Leeuw - Defileeuw 
vr 8 t/m do 21 december 2017
oude luxor Theater

 

 

 

Luxor 100 jaar geschiedenis

Honderd jaar geleden lieten twee ondernemers aan de Kruiskade in Rotterdam een bioscooptheater bouwen dat meteen met afstand het grootste van Nederland was. Na een bewogen geschiedenis en vele verbouwingen bloeit Luxor – inmiddels twee Luxors – als nooit tevoren. Dat moet gevierd worden!

1917

Theo Coeman en Carel Zwanenburg richten N.V. Bioscoop-Maatschappij Luxor Rotterdam op. Architect Pieter Vermaas ontwerpt een theater met 1200 stoelen, op dat moment het grootste van het land.
Op 22 december 1917 werd op de openingsavond de film Gloria Transita gedraaid. Bekijk hem hier: 


Gloria Transita. Director: Johan Gildemeijer | Production Country: The Netherlands | Year: 1917 | Production Company: Rembrandt Film Co | Film from the collection of EYE (Amsterdam) - www.eyefilm.nl

 

1918

Luxor is een groot succes en dat wordt over de grens ook opgemerkt. Het Duitse Universum Film Aktiengesellschaft doet een bod en krijgt daarmee de meeste aandelen in handen. De Duitse filmindustrie is na de Eerste Wereldoorlog groots en bekende titels als Dr. Mabuse (1922) en Metropolis (1927), beide zogeheten stomme films, worden op het witte doek vertoond.

1928

Het pas tien jaar oude theater wordt verbouwd. Architect Jozea van Wijngaarden ontwerpt het gebouw Luxor Palast, met bijna 1600 stoelen. Het nieuwe gebouw krijgt een bioscooporgel met 1528 pijpen voor het zeer gerenommeerde Luxor-bioscooporkest.

1933

De band met de Duitse eigenaar begint te knellen als Hitler aan de macht komt. Hoewel de directeur, Herman Bollongino, de nazipropaganda zoveel mogelijk van het scherm weert, weigert een groot deel van de bezoekers naar bioscopen te gaan die onder Duits bestuur vallen.

1940

Als een van de weinige gebouwen in het Rotterdamse centrum overleeft Luxor het bombardement van 14 mei 1940. Twaalf bioscopen in de binnenstad veranderen in as en puin. Naast Luxor blijft alleen Arena aan de West-Kruiskade overeind.

1945

Na de oorlog legt de staat der Nederlanden beslag op het gebouw. Vanaf dat moment wordt er ook theater geprogrammeerd.

1947

De laatste zichtbare herinnering aan het Duitse verleden wordt weggehaald: de naam Palast verdwijnt van de gevel, en de gemeente Rotterdam wordt eigenaar van het pand. Het theater is inmiddels dé plek voor operette, revue, variété en cabaret, en het vaste podium voor de Snip en Snap Revue en ‘De Grote Drie’: Toon Hermans, Wim Sonneveld en Wim Kan.

1960

Halverwege de jaren vijftig neemt een nieuw genre het van de revue over: de musical. Theaterproducent Willy Hofman heeft de leiding over het Luxor Theater en laat zien dat ook Nederlanders musicals kunnen maken. Hij produceert de Londense hit My Fair Lady met Wim Sonneveld, die vijf maanden lang volle zalen trekt.

1972

De inmiddels oude zaal wordt steeds krakkemikkiger en de vloer verzakt, met een nieuwe verbouwing als gevolg. Architect Carel Wirtz laat alleen de vier buitenmuren staan en moderniseert het interieur sterk. Hij sloopt de balkons en laat de vloer van de zaal veel sterker oplopen. Vanaf dat moment heeft de zaal de kenmerkende lichtband en 909 stoelen.

1982

De Nederlandse economie maakt een crisis door en even wordt serieus overwogen het Luxor Theater te sluiten. En dat terwijl het theater op dat moment immens populair is. De theaterwereld komt in het geweer en lofzangen van Paul van Vliet en Joop van den Ende zorgen ervoor dat een sluiting wordt voorkomen. 

1986

Na een komen en gaan van eigenaars en beheerders staat Rob Wiegman als directeur aan het roer van het theater, waar hij een kwart eeuw zal blijven. Hij vond een nieuw theater noodzakelijk als Rotterdam een podium wilde kunnen blijven bieden aan grote amusementsproducties.

1987

Luxor is inmiddels het podium voor het grote cabarettalent. Artiesten als Freek de Jonge, Youp van ’t Hek, Herman Finkers, Brigitte Kaandorp, Hans Teeuwen, Theo Maassen en Waardenberg en De Jong trekken volle zalen. Een jaar later wordt Luxor de thuisbasis voor het Camerettenfestival, dat van Delft naar Rotterdam verhuist.

1996

Na jaren onderzoek en plannen maken voor het nieuwe theater is de kogel door de kerk. Er komt een nieuw groot theater, en wel op de Kop van Zuid, aan de voet van de Erasmusbrug. De Wilhelminapier is dan nog een vervallen havengebied met – op Hotel New York na – veel leegstaande panden. De pier biedt genoeg ruimte voor de nieuwbouw van het theater.

1998

Wethouder Hans Kombrink en Freek de Jonge slaan samen de eerste paal van het nieuwe theater, dat naar een ontwerp van architect Peter Wilson wordt gebouwd. Het is een theater met 1527 stoelen, in een moderne strakke stijl.

2001

Op 28 april opent Koningin Beatrix het ‘nieuwe’ Luxor. Mini & Maxi spelen een speciaal voor Luxor gemaakte voorstelling City. Daarmee is het variété weer terug in Luxor! Het idee was om het oude Luxor te sluiten wanneer het nieuwe haar deuren opende. Maar nu Rotterdam dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa is, is het een gemiste kans om dicht te gaan.

2011

Rob Wiegman neemt afscheid van ‘zijn Luxor’ met een bijzondere jubileumvoorstelling. De top van de theaterwereld werkt hier aan mee, zoals Mini & Maxi, Brigitte Kaandorp, André van Duin, Gerard Cox, Joke Bruijs, Bert Visscher, Richard Groenendijk, Jochem Myjer, Paul de Leeuw, Hans Klok, Youp van ’t Hek, Freek de Jonge, Waardenberg en De Jong en vele andere artiesten.

2014

Het is beslist: het oude theater aan de Kruiskade blijft definitief! Er is ruimte, publiek en aanbod genoeg voor twee Luxors en de namen ‘oude Luxor’ en ‘nieuwe Luxor’ zijn inmiddels vaste begrippen in Rotterdam. Het gevolg is een zoveelste verbouwing. De Antwerpse architect
Aude de Broissia geeft het theater ruimere foyers, een restaurant en een 'moderne gevel', die
geïnspireerd is op die basis uit 1928.

2017

Honderd jaar na het ontstaan van Luxor heeft de directeur, Marc van Kaam, grote ambities voor de toekomst. Luxor blijft hét theater voor cabaret, musical en grote theaterconcerten, maar ook steeds meer voor een programmering die aansluit bij de diversiteit van de Rotterdammers. Ook zal Luxor steeds vaker voorstellingen produceren met een Rotterdamse insteek zoals De Oase Bar, De Marathon en Defileeuw.

 

Leuke weetjes

Deze site gebruikt cookies

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten?

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.